Bloggers

Ontmoet onze bloggers

Magnesium bij vermoeidheid

Heb je klachten van vermoeidheid? Dan kan het zijn dat je een magnesiumtekort hebt. Magnesium speelt een belangrijke rol bij het produceren, transporteren en opslaan van energie in het lichaam. Wanneer je niet voldoende magnesium via je dagelijkse voeding binnenkrijgt en er tekorten ontstaan, kan dit resulteren in vermoeidheid. Het gebruiken van extra magnesium kan een positief effect hebben op het verhogen van je energieniveau. 

Wat is magnesium?

Magnesium valt net als ijzer, zink, chroom en calcium onder de minerale zouten. Ons lichaam kan dit mineraal niet zelf aanmaken, het moet rechtstreeks worden opgenomen via voeding of via de huid. Magnesium zorgt ervoor dat voedingsstoffen in je lichaam kunnen worden omgezet in energie. Verder is magnesium belangrijk voor het goed functioneren én laten ontspannen van je spieren en zenuwen. Het zorgt namelijk voor de overdracht van de zenuwprikkels die door de zenuwen in ons lichaam moeten reizen. Magnesium helpt ook mee bij de aanmaak van hormonen en kan daardoor een rol spelen bij een betere hormoonbalans.

Waar draagt magnesium aan bij?

  • Samen met calcium en vitamine D helpt magnesium bij de opbouw van gezonde botten.
  • Magnesium kan zorgen voor verwijding van bloedvaten, waardoor de bloeddruk op een gezond peil blijft en niet te hoog wordt.
  • Magnesium kan helpen om spierkrampen, spierpijnen en gespannen spieren te verminderen. 
  • Bij obstipatie kan magnesium bijdragen aan een normale darmspierfunctie. Hierdoor kunnen mogelijk ook allerlei krampen in het maag- en darmstelsel verholpen worden.
  • Magnesium helpt de stresshormonen van de bijnieren te reguleren en kan op deze manier paniekaanvallen verminderen.
  • Magnesium draagt bij aan de energiestofwisseling en kan vermoeidheid helpen voorkomen.

De Gezondheidsraad heeft een ADH magnesium voor volwassenen tussen de 19-50 jaar vastgesteld, voor mannen is dit 300 – 350 mg en voor vrouwen 250 – 350 mg. Bij bepaalde groepen mensen is de magnesiumbehoefte groter, bijvoorbeeld bij zwangere vrouwen en mensen die zware lichamelijke arbeid verrichten. Ook het gebruik van de anticonceptiepil of diuretica medicatie geeft een hogere magnesium behoefte. Je voedingspatroon heeft uiteraard ook invloed op de hoeveelheid magnesium die je binnenkrijgt. Zo hebben voedingsmiddelen zoals smaakversterkers en suiker veel mineralen nodig om verwerkt te kunnen worden.

Hoe kun je het tekort aan magnesium aanvullen?

Er zijn diverse mogelijkheden voor magnesiumopname, zoals:

Kijk naar het totaalplaatje van je voeding en eventuele klachten die je hebt om te bepalen of en hoeveel je extra nodig hebt.

Let op!
Ben voorzichtig met extra magnesium wanneer je nierproblemen hebt. Raadpleeg je huisarts.

Gepubliceerd op:

Sinds ik ervaren heb wat biologische producten voor invloed hebben op mijn gezondheid en op die van mijn kinderen en kleinkinderen, ben ik volledig overgestapt naar het gebruik van biologische producten. Het is onze gezondheid ten goede gekomen in onder andere de vorm van meer energie, minder huidproblemen en minder overgewicht.

Wanneer ik onze bevindingen deelde met anderen, merkte ik dat ook zij graag wilden overstappen op biologische producten, maar dat het nog niet zo gemakkelijk is om dit in praktijk te brengen. Waar kun je het gemakkelijk krijgen en hoe kun je het gemakkelijk klaarmaken? Samen met mijn zoon en dochters ben ik een webwinkel begonnen met biologische producten en een blog met recepten en wetenswaardigheden over onze voeding.

Reacties

Log in om een reactie te plaatsen.
schreef:

Fijn artikel! Ik heb zelf gemerkt dat magnesium erg goed helpt tegen de hoofdpijn tijdens mijn menstruatie.